POLIGON-SRV – Projektowanie stron www i usługi IT

Protokoły Sieciowe w Akcji

Model OSI (Open Systems Interconnection) to koncepcja, która pomaga zrozumieć, jak urządzenia komunikują się w sieci. Dzięki podziałowi na siedem warstw, model OSI stanowi ramy dla działania sieci i wyjaśnia, w jaki sposób dane są przesyłane, przekształcane i przetwarzane na różnych etapach. Każda z tych warstw ma swoje specyficzne zadania i współpracuje z odpowiednimi protokołami, które umożliwiają płynne działanie sieci.

POLIGON-SRV.pl - Projektowanie stron www, usługi IT

1. Warstwa Fizyczna – Podstawy Połączeń

Warstwa fizyczna jest odpowiedzialna za fizyczne połączenia w sieci. To tutaj odbywa się przesyłanie sygnałów przez kable, światłowody lub fale radiowe w przypadku sieci bezprzewodowych.

 

    • Praktyka: W warstwie fizycznej znajdziemy takie elementy jak okablowanie, napięcia elektryczne oraz standardy fizyczne, jak Ethernet (np. 10BASE-T). Warto pamiętać, że dobór odpowiedniego okablowania (np. skrętka, światłowód) wpływa na szybkość i stabilność połączeń.

2. Warstwa Łącza Danych – Komunikacja Lokalna

Na tym etapie dane są przygotowywane do przesyłania między bezpośrednio połączonymi urządzeniami. Warstwa łącza danych odpowiada za dostarczanie danych do odpowiednich urządzeń i obsługę błędów.

 

    • Protokół: Ethernet jest typowym przykładem protokołu działającego na tej warstwie. Ethernet wykorzystuje adresy MAC (Media Access Control), które są unikalne dla każdego urządzenia sieciowego i pozwalają na identyfikację urządzeń w obrębie tej samej sieci lokalnej (LAN).

    • Praktyka: Przy konfiguracji sieci LAN warto znać adresy MAC, szczególnie jeśli chcemy ustawić filtrację adresów na poziomie routera lub przełącznika. Filtracja MAC może podnieść bezpieczeństwo w sieci lokalnej.

3. Warstwa Sieciowa – Wytyczanie Trasy Danych

Warstwa sieciowa odpowiada za dostarczenie danych do docelowego urządzenia w sieci o złożonej strukturze, np. sieci rozproszonej geograficznie. Na tym poziomie używane są adresy IP.

 

    • Protokół: IP (Internet Protocol) to podstawowy protokół tej warstwy. Obecnie najczęściej używane są wersje IPv4 oraz IPv6. IP umożliwia adresowanie i kierowanie danych w obrębie całego Internetu.

    • Praktyka: Każde urządzenie w sieci musi mieć przypisany adres IP, aby mogło komunikować się z innymi urządzeniami. W routerach ustawiamy trasowanie, czyli wyznaczanie najlepszej ścieżki dla pakietów, aby dotarły do odbiorcy.

4. Warstwa Transportowa – Kontrola Przepływu Danych

Warstwa transportowa zapewnia, że dane docierają w odpowiedniej kolejności i bez błędów. To tutaj decydujemy, czy transmisja ma być niezawodna (TCP) czy szybka, ale bez gwarancji dostarczenia (UDP).

 

    • Protokół: TCP (Transmission Control Protocol) i UDP (User Datagram Protocol) to dwa podstawowe protokoły transportowe. TCP zapewnia niezawodność, dzięki czemu pakiety są dostarczane we właściwej kolejności i bez błędów. UDP jest szybszy, ale nie zapewnia kontroli przepływu ani powtórzeń, dlatego używa się go w aplikacjach, gdzie ważna jest prędkość, np. w transmisjach multimedialnych.

    • Praktyka: Przy przesyłaniu plików lub korzystaniu z aplikacji webowych często wybieramy TCP, gdyż zależy nam na niezawodności. W przypadku gier online lub streamingu lepszy będzie UDP.

5. Warstwa Sesji – Zarządzanie Połączeniami

Warstwa sesji odpowiada za nawiązywanie, zarządzanie i zakończenie połączeń między aplikacjami. To warstwa, która dba o utrzymanie sesji komunikacyjnych.

 

    • Protokół: Przykładowe protokoły w tej warstwie to SMB (Server Message Block) i RPC (Remote Procedure Call), wykorzystywane przy udostępnianiu plików w sieci lokalnej i przy komunikacji zdalnej.

    • Praktyka: Z warstwą sesji można zetknąć się przy udostępnianiu plików i drukarek w sieci Windows – SMB to protokół odpowiedzialny za wymianę plików między komputerami w tej samej sieci.

6. Warstwa Prezentacji – Formatowanie i Kodowanie Danych

Warstwa prezentacji przekształca dane do postaci, którą aplikacja może odczytać i przetworzyć. Odpowiada za kodowanie i dekodowanie, np. przez szyfrowanie danych.

 

    • Protokół: SSL/TLS (Secure Sockets Layer / Transport Layer Security) – popularny protokół szyfrujący, dzięki któremu dane są chronione podczas przesyłania.

    • Praktyka: Gdy odwiedzamy stronę internetową korzystającą z HTTPS, działa na niej SSL/TLS, który szyfruje dane, zabezpieczając przed ich przechwyceniem przez osoby niepowołane.

7. Warstwa Aplikacji – Interakcja z Użytkownikiem

Warstwa aplikacji jest najbliżej użytkownika. To tutaj znajdują się protokoły umożliwiające interakcję między aplikacjami, np. przeglądarką internetową a serwerem.

 

    • Protokół: HTTP/HTTPS dla stron internetowych, FTP do przesyłania plików oraz SMTP i IMAP do obsługi poczty e-mail.

  • Praktyka: Każdego dnia korzystamy z protokołów warstwy aplikacji – wysyłając e-maile, przeglądając strony internetowe czy logując się do aplikacji. Dla bezpieczeństwa warto zwrócić uwagę, czy strona internetowa korzysta z HTTPS (szyfrowana wersja HTTP), co oznacza, że transmisja danych między przeglądarką a serwerem jest bezpieczna.
POLIGON-SRV.pl - Projektowanie stron www, usługi IT

Jak zrozumienie modelu OSI może pomóc w praktyce?

Znajomość modelu OSI przydaje się w analizie i rozwiązywaniu problemów sieciowych. Jeśli na przykład występują problemy z połączeniem, możemy śledzić ruch pakietów od najniższej warstwy do najwyższej i zobaczyć, gdzie jest problem. Narzędzie Wireshark może pomóc w analizie pakietów sieciowych i zrozumieniu, w której warstwie nastąpiła awaria – czy problemem jest adres IP, błąd w protokole TCP, czy brak odpowiedzi serwera w warstwie aplikacji.


Znajomość modelu OSI i protokołów sieciowych daje solidne podstawy, które pomogą w dalszej nauce sieci komputerowych, a także w rozwiązywaniu problemów. To krok ku lepszemu zrozumieniu, jak działa internet, oraz jak zabezpieczać swoje dane w sieci.